کمپرسورهای رفت و برگشتی دانفوس(سری MT, MTZ, NTZ)

دانفوس تولید کننده مجموعه‌ای از کمپرسورهای مستحکم، برآمده از بیش از40سال تجربه در صنعت

کمپرسورهای مستحکم

 

کمپرسورهای رفت و برگشتی دانفوس(سری MT, MTZ, NTZ) و راهکارهای اینورتر

همیشه یک کمپرسور رفت و برگشتی Danfoss Maneurop® MT، MTZ یا NTZ برای تجهیز انواع کاربردها وجود دارد؛ از جمله سردخانه‌ها (cold rooms)، مخازن شیر، و خشک‌کن‌های هوا (air dryers) که در دامنه‌ی وسیعی از شرایط عملیاتی در کاربردهای دمای متوسط و پایین فعالیت می‌کنند.

این کمپرسورها برای تعدادی از مبردهای رایج مانند R404A، R134a، R407C/R407A/R407F و همچنین مبردهای جدید با GWP پایین‌تر مانند R452A، R448A و R449A واجد شرایط هستند.

با کمپرسورهای سبک دانفوس برای تبرید تجاری (BD، PL، TL، DL، NL، FR، SC، GS، D، U، L، P، X، S)، دانفوس کمپرسورهایی را ارائه می‌دهد که به طور خاص برای کاربردها در هتل‌ها، رستوران‌ها، خدمات پذیرایی (catering)، تجهیزات مواد غذایی و نوشیدنی، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و همچنین سرمایش سیار و مخابرات (Mobile & Telecom Cooling) طراحی شده‌اند. این کمپرسورها با چندین مبرد از جمله هیدروکربن‌ها کار می‌کنند که یک راه‌حل سازگار با محیط زیست ارائه می‌دهد.

با استفاده از بسته‌های اینورتر VTZxx، SLVxx، xxFSC و xxFSN، دانفوس راه‌حل‌هایی را برای عملیات با سرعت متغیر ارائه می‌دهد که در زمینه‌های زیر برتری را به ارمغان می‌آورند:

  • تنظیم ظرفیت و سرمایش دقیق - با کنترل ظرفیت بدون پله (stepless capacity control).

  • صرفه‌جویی در انرژی - با راندمان بالا در بار جزئی (part-load) و بهبود SEER.

 


اگر تعمیرکار پمپ های دانفوس سری هستید به نکات زیر توجه کنید : 

۱ — هشدارهای ایمنی (بلافاصله قبل از هر کاری)

  • فقط تکنسین واجد صلاحیت و با PPE کامل (دستکش عایق، عینک ایمنی، حفاظ شنوایی در محیط پرسروصدا) کار کند. خطرات: نشت مبرد، روغن داغ، قطعات دوار، ولتاژ الکتریکی. 

  • قبل از باز کردن هر بخشی: برق را قطع و قفل/نشانه‌گذاری (lockout/tagout) کنید، سیستم را ایمن کنید (اِواپراتور و کندنسور خاموش) و فشار مبرد را به نحو ایمن بازیابی یا نگهداری کنید. 


۲ — ابزار و اقلام مصرفی پیشنهادی برای تعمیرکار

  • مانومتر دو یا سه‌شیر (high/low) با رنج مناسب، ترموکپل/ترمومتر دیجیتال، میکروآمپرمتر و کلمپ‌متر.

  • ابزارهای دستی دقیق: آچار تورکس/آلن/ترکمتر (torque wrench)، ابزار نشتی‌یاب الکترونیکی، کیت تعویض آب‌بندی‌ها و ولوها، سیل‌چفتی‌ها (O-rings)، واشرها.

  • قطعات یدکی مهم: مجموعه ‌والوپلیت‌ها (valve plates)، پیستون/رینگ‌ها (در صورت نیاز)، یاتاقان‌ها، شافت-سیل، فیلتر درایر، روغن مناسب (مطابق توصیه Danfoss برای مدل) و پیچ‌های جایگزین. 


۳ — قبل از راه‌اندازی (چک‌لیست نصب)

  1. محل نصب: کمپرسور روی پایه محکم و تراز نصب شده باشد؛ رسیدن به لرزش کم و تهویه کافی برای دفع گرما ضروری است. 

  2. لوله‌کشی: صفحات اتصال، مسیر مکش و دهش مطابق نقشه کارخانه وصل شود؛ از خم‌های تیز یا تنش مکانیکی روی اتصالات بپرهیزید. 

  3. روغن اولیه: سطح روغن و نوع روغن را طبق دیتاشیت مدل (مثلاً Danfoss 160P یا آلکیل‌بنزن در بعضی نسل‌ها) چک کنید. هنگام نصب اولیه ممکن است نیاز به اضافه/تخلیه روغن باشد. 

  4. الکتریکال: ولتاژ فاز، اتصال زمین و محافظ موتور/اوردلِدینگ مناسب قرار گرفته باشد؛ سیم‌کشی و انتصالات شل یا اکسیدشده نباشد. 

  5. نشتی‌یابی اولیه: قبل از شارژ کامل مبرد، با نیتروژن خشک سیستم را تا فشار کار تست نشتی کنید. 


۴ — راه‌اندازی مرحله‌به‌مرحله (Commissioning)

  1. بعد از پر کردن روغن و انجام تست نشتی با نیتروژن، فلاش خطوط مکش/دهش را انجام دهید (بعضی مدل‌ها دارای شیر شست‌‌و‌شو داخلی هستند). 

  2. برق را وصل کنید و جهت چرخش موتور را سریع چک کنید (برچسب جهت روی بدنه را مقایسه کنید). جهت اشتباه باعث آسیب مکانیکی می‌شود. 

  3. برای اولین بار راه‌اندازی را با بار جزئی انجام دهید؛ اندازه‌گیری‌های اولیه: جریان کشیده شده (A)، فشار مکش/دهش، دماهای مکش/دهش، میزان لرزش و صدای غیرعادی. مقادیر را با محدوده‌های داده‌شده در دیتاشیت مقایسه کنید. 

  4. مقدار سوپرهیت و ساب‌کولینگ را محاسبه کنید؛ مقادیر غیرمعمول می‌تواند نشتی، شارژ نامناسب یا عملکرد معیوب اجزاء را نشان دهد. 


۵ — نگهداری دوره‌ای (Preventive Maintenance)

  • هفتگی/ماهانه: بررسی آمپر، صدا/لرزش، بررسی سطح روغن (در صورت داشتن sight glass)، نظافت فیلترها و کندانسور.

  • سه‌ماهه/شش‌ماهه: تعویض فیلتر درایر در صورت آلوده، تست الکترونیک موتور، بازبینی اتصالات الکتریکی.

  • سالیانه: بازرسی داخلی: باز کردن پوسته و بررسی وضعیت والوپلیت‌ها، پیستون‌ها، یاتاقان‌ها و بررسی خوردگی یا خراش روی سیلندرها؛ تعویض قطعات فرسوده. 


۶ — روش‌های عیب‌یابی مرسوم (با رویکرد تعمیرکار)

برای هر علامت، پیشنهاد اقدام سریع و احتمال علت:

  1. کمپرسور روشن می‌شود ولی فشار/ظرفیت کم است

    • چک: نشتی مبرد، گرفتگی اکسپنشن یا فیلتراسیون، خوردگی والوپلیت.

    • اقدام: تست نشت، آنالیز فشارها، در صورت خراب بودن والوپلیت تعویض آن (والوپلیت‌ها قطعات مصرفی‌اند). 

  2. افزایش غیرطبیعی آمپر (بار زیاد روی موتور)

    • چک: انسداد در کندانسور، کمبود تبادل حرارت، روغن نامناسب یا به‌هم‌خوردن پمپ روغن، شافت گیر کرده یا یاتاقان قفل.

    • اقدام: پاکسازی کندانسور، کنترل روغن و یاتاقان‌ها؛ در صورت بار زیاد و مداوم، خاموش و بازبینی مکانیکی. 

  3. صدای مکانیکی یا ضربه (knocking)

    • چک: خرابی یاتاقان، خرابی ته‌پیستون/پیستون، شل بودن پیچ‌ها یا آسیب والوانتراکشن.

    • اقدام: بازدید یاتاقان و پیستون، در صورت نیاز تعویض یا بازآرایش (re-grind) قطعات. 

  4. نشتی روغن زیاد یا آلودگی روغنی در سیستم

    • چک: مهره‌ها و ناحیه سیل شافت، اورینگ‌ها، یا فشارهای نامتناسب باعث عبور روغن به مدار می‌شود.

    • اقدام: تعویض شافت-سیل، اورینگ‌ها، بررسی سطح روغن و تعویض فیلتر درایر. 

  5. عدم راه‌اندازی (نمی‌چرخد) یا قطع فیوز سریع

    • چک: مشکل برق (فاز افتاده)، اورلود موتور، سیم‌پیچی موتور سوخته.

    • اقدام: بررسی ولتاژ ورودی، تست مقاومت سیم‌پیچی موتور، بررسی و جایگزینی محافظ حرارتی. 


۷ — تعویض والوپلیت (Valve Plate) — دستورالعمل کلی

(والوپلیت یکی از متداول‌ترین قطعات مصرفی است؛ تعویض آن به دقت مکانیکی نیاز دارد.)

  • دستگاه را ایمن کنید: فشار مبرد را بازیابی/تخلیه و برق را قطع کنید. 

  • باز کردن درِ والو: پیچ‌ها را به صورت ضربدری شل کنید. نگهدارنده و واشرها را علامت‌گذاری کنید تا موقع بستن جای صحیح باشند.

  • بررسی سطح نشیمنگاه والو و پیستون برای خط و خش یا خوردگی؛ در صورت لقی یا آسیب والوپلیت، تعویض کنید.

  • تمیزکاری دقیق محل‌های تماس، نصب والوپلیت جدید با گشتاور مطابق دیتاشیت (مقدار گشتاور برای هر مدل متفاوت است — مقدار جدول را از دیتاشیت بگیرید). سپس مرحله به مرحله مونتاژ و تست فشار/نشتی. 


۸ — بازبینی یاتاقان‌ها و پیستون‌ها

  • علائم رنگ‌پریدگی، رگه‌راه یا خراش روی پیستون/سیلندر نشان‌دهنده ساییدگی است؛ اگر عمق ساییدگی زیاد باشد، نیاز به تعویض یا تعمیر سیلندر است.

  • یاتاقان‌ها را با ابزار اندازه‌گیری لرزش/بوش چک کنید؛ صدای غیرعادی و بازی مکانیکی بیش از حد علامت تعویض است. 


۹ — روغن‌کاری و نوع روغن

  • از روغن توصیه‌شده توسط Danfoss برای سری و مبرد مربوطه استفاده کنید (مثلاً روغن معدنی 160P یا آلکیل‌بنزن در برخی کاربردها). ترکیب روغن/مبرد ناصحیح باعث کاهش کارایی و آسیب می‌شود. 

  • هنگام تعویض روغن: فیلتر درایر را هم تعویض کنید؛ همیشه از روغن پاک و فیلتر نو استفاده کنید.


۱۰ — تست‌های عملکرد پس از تعمیر

  • بعد از مونتاژ: تست نشتی با نیتروژن، سپس شارژ مبرد به مقدار دقیق و اندازه‌گیری پارامترها: فشار مکش/دهش، آمپر، دماهای مکش/دهش، لرزش و صدا. هر مورد خارج از محدوده دیتاشیت نشانه‌نگهداری/عیب‌یابی بیشتر است. 


۱۱ — فهرست قطعات احتیاطی که تعمیرگاه باید همیشه داشته باشد

  • والوپلیت‌ها، اورینگ‌ها و واشرهای اختصاصی مدل، شافت-سیل، یاتاقان استاندارد، فیلتر درایر، پیچ/مهره‌های خاص، روغن مطابق استاندارد مدل. 


۱۲ — نکات پایانی (جمع‌بندی کوتاه)

  • همیشه دستورالعمل نصب و تعمیر مدل مشخص را از Danfoss/منوال رسمی دریافت و دنبال کنید — دانفوس راهنماها و کاتالوگ‌های مدل (MT/MTZ/NTZ و…) را منتشر کرده است؛ در مواردی که دیتاشیت مشخصۀ گشتاور، حجم روغن یا ترتیب مونتاژ را خواسته است حتماً از آن پیروی کنید. 

  • اگر با خطاهای الکتریکی یا خرابی‌های پیچیده مواجه شدید که به برد کنترلی یا سیم‌کشی اصلی مربوط می‌شود، با پشتیبانی فنی Danfoss تماس بگیرید یا مرجع رسمی را ببینید.

 

فروشگاه اینترنتی کنترل کالا ارائه دهنده محصولات دانفوس در کشور

مشهد دانفوس نماینده رسمی فروش و خدمات پس از فروش دانفوس 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش